معلم پنجم دبستان

ریاضی 5 - سخنی بااولیا - مقالات

+ موضوع درس : معرفی ثانیه ، مقایسه و جمع و تفریق اعداد مرکب

 

دانش آموز عزیز برای دریافت جزوه درس معرفی ثانیه ، مقایسه و جمع و تفریق اعداد مرکب کلیک کنید.

 

دانش آموز عزیز برای دریافت تمرینات مربوط به این درس کلیک کنید.

 

نویسنده : طیبه بحرینی ; ساعت ٦:٠۳ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/٩/٢۱
comment نظرات () لینک


+ مقاله: نقش معلمان در توسعه فرهنگ تحقیق و پژوهش در مدارس

مقدمه

در عصر دانش و نو‌آوری که منبع اصلی رقابت اقتصاد جهانی است نظام آموزشی هر کشور در تلاش است تا دانش تولید شده را در جهت افزایش نو‌آوری بر عهده گیرید. از آنجا که دانش‌آموزان منبع اصلی تولید دانش هستند و اصلی‌ترین دارایی‌های یک کشور به شمار می‌آیند، می‌بایست به شیوه مناسب بر دانش آنها مدیریت شود. برای کسب دانش صرفا آموزش و حضور فیزیکی در مکان‌های آموزشی مهم نیست بلکه پژوهش و تحقیق است که بر میزان علم و دانش می افزاید.پژوهش عامل مهمی ‌در تولید دانش، دانایی و پیشرفت جامعه انسانی است و میزان پژوهش‌های انجام شده در هرجامعه شاخص توسعه یافتگی آن جامعه به حساب می‌آید.

جایگاه پژوهش در آموزش و پرورش

مهمترین و اساسی ترین رکن نظام پژوهشی هر کشور را نیرویانسانی محقق که از توانایی ها ، قابلیت ها و مهارت های لازم پژوهشی برخوردار باشندتشکیل می دهند. آموزش و پرورش به عنوان اولین پایگاه رسمی فرهنگ سازی در این زمینهوظیفه ای خطیر و بزرگ بر عهده دارد که همانا تربیت نسلی جستجوگر ، اندیشمند ، داناو توانا است . امر پژوهشباید با قدرت ، قوت ، جدیت و گستردگی بیشتری در نظام آموزشی کشور ( از پیش دبستانتا تحصیلات تکمیلی و آکادمیک ) توسعه و دنبال شود تا دانش آموزان به پژوهش و پژوهشگری علاقه مند شده و آینده تحقیقاتی کشور را به نحو مطلوب محقق نمایند. کسانی که مهمترین نقش را در این زمینه دارند ، معلمان هستند که در ارتباط نزدیک و مستقیم با دانش آموزان قرار دارند .

نقش معلمان در گسترش فرهنگ پژوهشی

امروزه بار مسئولیت سنگین گسترش فرهنگ پژوهش در سطح جامعه بر دوش معلمان است . البته معلمان هم بدون زمینه و امکانات و شرایط لازم و کافی نمی توانند کاری درزمینه گسترش تفکر پژوهشی و پژوهشگری پیش ببرند. بنابراین پیش از آنکه معلمان در امر پژوهش نقش داشته باشند ابتدا باید فرهنگ پژوهش در میان آنها به اندازه کافی گسترش یافته و همه گیرشود . برای این کار لازم است همه تنگناها و مشکلات اقتصادی و عوامل دیگر همچون ساختار اداری آموزش و پرورش و دیدگاههای منفی مسئولان ارشد این وزارتخانه نسبت به پژوهش رفع شود تا همه معلمان بتوانند معلم پژوهنده شوند .[1]

معلم براساس اهداف آموزشی، ویژگی‌های دانش آموزان، نیازها و علاقه‌مندی آن‌ها و امکاناتی که برعهده دارد، تدریس خود را به سمتی سوق می دهد که منجربه حس کنجکاوی در شاگردان شود. تدریس او به گونه‌ای است که با پرسیدن سؤالات متنوع، زمینه را برای کسب اطلاعات بیشتر و کسب دانش فراتر فراهم می کند.

معلم در ابتدا باید شیوه و مراحل تحقیق کردن را آموزش دهد و سپس بعد از بررسی میزان اطلاعات شاگردان در مورد موضوع مورد نظرکه می‌بایست براساس اهداف، نیازها و علاقه دانش آموزان باشد، به بحث و گفتگو با آن‌ها بپردازد و با ایجاد چالش فکری به منظور دستیابی به اطلاعات بیشتر از آن‌ها خواسته شود در یک مدت زمان معین به تحقیق بپردازند در این صورت آن‌ها قدرت حل مساله مطرح شده را پیدا می‌کنند و به دنبال راه حل و جمع‌آوری اطلاعات می‌پردازند.[2]

نتیجه :

چنانچه آموزش و پرورش قصد توسعه فرهنگ پژوهش در مدارس را دارد باید این فرهنگ را در دوره ابتدایی ایجاد نموده و در دوره های تحصیلی بالاتر آن را بسط و گسترش دهد . در برنامه درسی باید جایی برای پژوهش در نظر گرفته شود و صد البته تنها بر محفوظات تکیه نشود و درصدی نیز به فعالیت های علمی آنان اختصاص یابد .

با عنایت به نقش حساس معلمان در بهبود امر آموزش ، اجرای درست تغییرات و سیاست ها و راهبردهای آموزشی ، کمک به تحقیق کامل اهداف آموزشی ، اداری ، خدماتی و پرورشی و ترویج اقدام پژوهشی و پژوهش کارآمد و توجه به معلم پژوهشگر می تواند انگیزه پژوهش و فعالیت تحقیقی را در معلمین تحقق بخشد و به همین نسبت معلم پژوهنده می تواند دانش آموز کنجکاو و محقق بارآورد و جامعه ای پویا و در حال رشد ایجاد نماید .

 


[1]ایرانی ، یوسف. روش تحقیق عملی ( اقدام پژوهی ) با ضمیمه معلم پژوهنده. تهران ، لوح زرین .۱۳۸۲.

[2]http://www.hamshahrionline.ir

نویسنده : طیبه بحرینی ; ساعت ٥:٤۸ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/٩/٢۱
comment نظرات () لینک


+ ماه محرم

رمز  قرآن از حسین آموختیم

از آتش او شعله ها اندوختیم

بر  زمین  کربلا  بارید   و   رفت

لاله در ویرانه ها کارید و  رفت

خون او تفسیر این اسرار  کرد

ملت   خوابیده   را   بیدار   کرد

رمز  قرآن  از  حسین  آموختیم

از  آتش  او  شعله ها اندوختیم 


نویسنده : طیبه بحرینی ; ساعت ٦:٠٠ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/٩/٩
تگ ها: محرم و حسین
comment نظرات () لینک


+ موضوع درس: نسبت و تناسب

 

دانش آموز عزیز برای دریافت جزوه درس نسبت و تناسب کلیک کنید

 

 

 

 

 

دانش آموز عزیز برای دریافت تمرین درس نسبت و تناسب کلیک کنید

نویسنده : طیبه بحرینی ; ساعت ٥:٥٤ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/٩/٩
تگ ها: نسبت و تناسب
comment نظرات () لینک